e-post post@flytaxinord.no
mobil 90 52 06 60

Vi flyr over hele Nordkalotten..... dit DU vil - når DU vil

Denne artikkelen var å finne i Nordlys 23. oktober 2008.

Foto Guttorm Pedersen TO-MOTORS: Ole Thorbjørnsen eier firmaet Fly Taxi Nord i Tromsø. De har to propellfly, en investering på totalt rundt 3, 5 millioner kroner.

Taxi med propell

TROMSØ:

VEKST I NORD 2008: Driver denne mannen Norges raskeste taxi?

Av Bengt Nielsen
Publisert  23.10.2008 - 11:23 Oppdatert 23.10.2008 - 11:26
Foto Guttorm Pedersen HANGAR: Fly Taxi Nord holder til i denne hangaren på Langnes i Tromsø.

Ole Thorbjørnsen driver taxi. Han bringer deg fra Tromsø til Alta på en halv time – i en fart av 340 km/timen.

Han er flyger, og eier av firmaet Fly Taxi Nord i Tromsø. Omsetningen har gått til værs de siste årene.

– Ja, vi har hatt en økning i aktiviteten, forteller 56-åringen.

Han sitter i et spartansk kontor i firmaets hangar på flyplassen på Langnes.

Utenfor står de to maskinene, som utgjør selskapets flypark. To stk. tomotors propellfly av typen Navajo. Kan ta 6-7 passasjerer. Opererer i 10 000-11 000 fot, med marsjfart på rundt 340 km/timen.

Navnet tilsier klassisk taxiflyging fra a til b. Men det er ikke det som har gitt firmaet løftet:

– Vi har fast kontrakt om å fly VG, og en prøveordning for Posten, samt annen fraktflyging, forteller Thorbjørnsen.

Petro-jakt i Barentshavet

Men det er kontrakten med NGU, Norges geologiske undersøkelse, som i første rekke har drevet omsetningen framover.

– I forbindelse med aeromagnetiske målinger fløy vi over store områder i Barentshavet i sommer, forteller han.

Ved hjelp av instrumenter måles magnetismen i bergrunnen under havbunnen – som gir verdifull informasjon om geologien i området. Slike data kan gi en pekepinn på olje- og gasspotensialet i områdene. Sånn sett er altså flymålingene en første fase i jakten på petroleum.

– Da er dere med i oljeeventyret i nord?

– Ja, vi er jo det, smiler pilot Thorbjørnsen.

I tillegg har firmaet litt vanlig passasjerflyging. I Nord-Norge, Nord-Sverige, Nord-Finland. Kundene er gjerne bedrifter eller offentlige institusjoner.

– Vi hadde også en del turistflyginger i starten, men det har vi rett og slett ikke tid til å satse så mye på nå, forteller han.

Thorbjørnsen eier firmaet 100 prosent, men har drevet virksomheten sammen med sønnen siden etableringen for syv-åtte år siden. Han og sønnen flyr som kapteiner, mens de har frilans-piloter som flyr som styrmenn. Sønnen har til nå i praksis hatt det daglige ansvaret.

To år i luften

Selv har Ole Thorbjørnsen inntil nylig vært i full jobb som ambulansepilot i Lufttransport, og har vært taxipilot på si.

Han er en av landsdelens mest erfarne flygere. Cockpiten har vært hans arbeidsplass siden 1974. Han har klokket inn nesten 17 000 flytimer.

– Ja, totalt har jeg vel tilbrakt ca. to år i luften, forteller han med et smil.

Han begynte sin karriere i sjøfly, med ambulanseoppdrag fra sjøflyhavna på Skattøra i Tromsø. Han fortsatte som ambulansepilot i Air Express, og senere i Lufttransport.

For en måned siden gikk han av med pensjon. Nå kan han ofre mer tid på taxifly-firmaet. For fly skal han fortsette med. Han trives nemlig i 10 000 fot. Å fly i Nord-Norge er fantastisk.

– Selv om man har gjort det tusen ganger før, så er det en like stor opplevelse hver gang. Naturen, oversikten. Du blir aldri lei av det, forteller Thorbjørnsen.

Millionomsetning

I fjor hadde firmaet en omsetning på 5, 4 millioner kroner, og et overskudd på ca. 1,2.

– Vi prøver å være litt sparsomme. Bruke pengene litt fornuftig. Jeg har nesten ikke tatt ut lønn i firmaet hittil, forteller han. Selv om de er liten i luftfartssammenheng, må de forholde seg til de strenge kravene og reglene som gjelder i norsk luftfart. Luftfartstilsynet er på inspeksjon to ganger årlig.

Ole Thorbjørnsen ønsker å utvikle virksomheten. Med en mer avansert flymaskin. Når finansene tillater det.

Han ønsker seg et jetfly.